تست اولین کلیک!

اینکه بفهمید اولین کلیک کاربر درست انجام شده یا خیر و اینکه مسیر رسیدن به هدف را درست می پیماید ، میتواند به شما کمک کند تا بفهمید که ساختار لینک های سایت شما ( سیستم ناوبری ) تا چه حد مفید و به درد بخور است.

جف سائورو ( Jeff Sauro ) در مقاله ای گفته ( محتوای کامل مقاله ) :

  • کاربری که اولین کلیک را در مسیر درست انجام دهد ، ۸۷ % مواقع ، کل مسیر را برای رسیدن به هدف و انجام کار موردنظر در سایت به درستی می پیماید.
  • کاربری که اولین کلیک را در مسیر درست انجام ندهد ، ۴۶ % مواقع ، کل مسیر را برای رسیده به هدفش به درستی می پیماید.

 

اما برای انجام این تست…

طبق معمول همیشه در همه تست های کاربردپذیری ، یک اصل مهم باید رعایت شود ، آن هم اینکه شرکت کنندگان در آزمایش ، حتما از کاربران هدف شما باشند.

برای انجام این تست ، ابتدا سناریویی بنویسید تا در آن مشخص کنید که کاربر برای رفع چه مشکلی به سایت شما آمده است؟ می خواهد به چه چیزی برسد؟

سپس ، تمامی مسیر های ممکن برای رسیدن به راه حل مدنظر ( قسمت مدنظر در وبسایت ) شناسایی کنید. ( صفحه آغاز صفحه خانه وبسایت شماست یا صفحه ای کلیدی که در سایت شما برای رسیدن به این راه حل وجود دارد، می باشد)

در مرحله بعد ، کلیک های کاربر را دنبال کنید ( میتوانید از سرویس هایی مانند chalkmark استفاده کنید )

حواستان به زمان باشد… بیابید که هر کلیک چقدر زمان میبرد تا انجام شود( کاربر لینک را پیدا کند و برروی آن کلیک نماید). اگر این زمان طولانی شود و یا کاربر انتخاب های خود را تغییر دهد ، میتواند نشان دهنده مشکلی در سیستم ناوبری سایت باشد.

حالا وقت آن رسیده که بفهمید آیا کاربرانتان به راحتی مسیر خود را پیدا کرده اند؟ برای هر بخش از مسیر ، یک پرسشنامه با امتیازات بین ۱ تا ۷ قرار دهید و از کاربرانتان بخواهید که به آنها امتیاز دهند.

اگر با امتیاز پایینی ( مثلا ۵ به پایین ) مواجه شدید ، از کاربر بخواهید که برایتان توضیح دهد علت اینکه چنین امتیازی داده چیست؟ چه مشکلی برایش پیش آمده که از آن بخش ناراضی بوده است؟

 

About احسان موسوی

احسان موسوی :: طراح تجربه کاربری

3 comments on “تست اولین کلیک!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *