تفاوت گروه های متمرکز ( focus groups ) با تست کاربردپذیری

گروه های متمرکز که معمولا متشکل از ۵ تا ۱۰ نفر هستند ، شما می توانید از آنها درباره احساسات ، باور ها ، رفتار ها و… درباره کاربرانتان یاد بگیرید. اما ،

گروه های متمرکز یک تکنیک در تحقیقات بازار هست. در این متد ، شرکت کنندگان درباره محصول صحبت میکنند. نظر میدهند و احساساتشان را بیان میکنند. اما شما نمیتوانید بطور کامل همه اینها را بپذیرید. چرا که در این متد ، افرد فقط صحبت میکنند.

آنها درباره احساساتشان و نوع ارتباطی که با محصول برقرار کرده اند،  برای شما تعریف میکنند. درباره این میگویند که در چه قسمت هایی از محصول احساس خوبی داشتند و در چه بخش هایی به چه مشکلاتی برخوردند. ممکن است راهکارهایی ارائه کنند برای بهتر شدن و نظراتی به شما بدهند.

قطعا دیدگاه های خوبی میتوان استخراج کرد ، اما بدانید که همیشه راهکارهایی که از طرف کاربران ارائه میشه ، بهترین نیست.

نکته مهم : افراد همیشه نمیتوانند چیزی که میخواهند را بیان کنند.

درحالیکه ، در تست کاربردپذیری افراد عمل میکنند. شما خودتان میبینید که کاربران چگونه با محصول شما ارتباط برقرار میکنند ، میبینید که در مواجهه با بخشی از محصول ، چه احساساتی را بروز میدهند.

focus-group-full

 

نکته مهم : در گروه های متمرکز ، حتما باید شرکت کننده ها کاربران هدف شما باشند که قرار است از آنها یاد بگیرید.

نکاتی درباره انجام ازمون به کمک گروه های متمرکز :

  • درباره بخش هایی از محصول که قرار است در حین جلسه دیدگاه افراد درباره آنها پرسیده شود ، قبل از تشکیل جلسه تصمیم گیری کنید.
  • در جلسه از شرکت کنندگان سوالات open-ended بپرسید.
  • مدیر و هدایت کننده ای ماهر برای برگزاری جلسه برگزینید.
  • طوری برنامه ریزی کنید که جلسه حداکثر دو ساعت زمان بگیرد.
  • صحبت های حین جلسه را ضبط کنید.
  • یک یا دو نفر را مسئول یادداشت کردن نکات گفته شده در حین جلسه بکنید.

 

About احسان موسوی

احسان موسوی :: طراح تجربه کاربری

22 comments on “تفاوت گروه های متمرکز ( focus groups ) با تست کاربردپذیری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *