متد آنالیز کارها ( Task Analysis )

task analysis یکی از متدهای تحقیقات کاربر هست که در این مقاله درباره اهداف اون و نحوه اجرای این متد توضیحاتی داده می شود :

این متد به شما کمک میکنه که درباره کاربرانتان و کارهایی که آنها برای رسیدن به اهدافشان در وبسایت شما انجام میدهند ، بیشتر یاد بگیرید. قطعا میتونه بهتون کمک کنه که سیستم پیمایش ، جستجو و طراحی خوبی را داشته باشید.

اهداف task analysis:

در کتاب User and Task Analysis for Interface Design نوشته جوآن هاکوس ( JoAnn Hackos ) و جانیس ردیش ( Janice Redish ) نوشته شده که این متد به شما کمک میکند تا بفهمید :

  • اهداف کاربران شما چیست؟ آنها واقعا برای رسیدن به چیزی از محصول شما استفاده میکنند؟
  • کاربران برای رسیدن به اهدافشان ، چه کارهایی انجام میدهند؟
  • کاربرانتان درحین انجام کارها ، چه تجربه ای کسب میکنند؟
  • محیط اطراف کاربرانتان ، چگونه برروی آنها تاثیر میگذارد؟
  • دانش قبلی آنها ، چگونه برروی شان تاثیر می گذارد؟

چه زمانی task analysis را انجام دهید :

بسیار اهمیت دارد که هرچه زودتر این پروسه را انجام دهید.

این متد ، به شما کمک میکند که جنبه های دیگری از طراحی کاربر محور را تحت پوشش قرار دهید. از جمله :

  • پیدا کردن ویژگی های موردنیاز در وبسایتتون ( درباره انواع این ویژگی ها در مقاله ای جدا ، توضیح داده خواهد شد )
  • توسعه استراتژی محتوا ، ساختار وبسایت و معماری اطلاعات

انواع task analysis :

  • آنالیز برای شناخت کارها ( Cognitive Task Analysis ) : که برروی درک انواع کارها تمرکز دارد. مثلا برخی کارها ، نیاز به توجه ( attention ) بیشتر کاربران دارد ، برخی ها نیازمند تصمیم گیری کاربران بین چند گزینه هستند ، برخی ها هم نیازمند مقایسه و … .
  • آنالیز کارهای سلسله مراتبی ( Hierarchical Task Analysis ) : که برروی تجزیه کارهای فرعی و زیرشاخه ای یک عمل بزرگتر تمرکز دارد.

چگونه task analysis را انجام دهیم؟

برای این کار ، ابتدا کارهایی که کاربران میخواهند انجام دهند ( اهدافی که از کار با سرویس دارند) را باید تشخیص دهید. ( بطور مثال ، پیدا کردن نزدیکترین درمانگاه در محل زندگی شان و یا کسب اطلاعات درباره درمان یک بیماری خاص )

سپس ، این کارهای درجه بالا را به کارهای ریزتر و کوچکتر تقسیم کنید. ( بطور مثال ، انتظار دارید که کاربران از فرم جستجوی سایت استفاده کنند و یا از طریق سیستم پیمایش و منو ها به اهدافشان برسند )

تمامی این اطلاعات را در یک نمودار رسم کنید. ( مانند تصویر زیر )

diagram

از تعدادی از کاربرانتان بپرسید و بخواهید که از سیستم استفاده کنند .

شما باید به این پرسش ها پاسخ دهید :

  • کاربران واقعا برای انجام چه کارهایی و رسیدن به چه اهدافی از سرویس شما استفاده میکنند؟
  • کاربران واقعا از چه روش ها و مسیرهایی به اهدافشان میرسند؟ ( فرم جستجو ، سیستم پیمایش و … )

 

About احسان موسوی

احسان موسوی :: طراح تجربه کاربری

3 comments on “متد آنالیز کارها ( Task Analysis )

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *