افسانه ۲۹:#کاربران منطقی رفتار میکنند.

مطالعه سایر افسانه ها : http://www.uxcom.ir/category/ux-myths

 

این یک باور غلط هست که بگیم افراد تصمیماتشون را بصورت کاملا منطقی و با بررسی دقیق میگیرند. تحقیقات نشان داده که اکثر تصمیمات ما بر پایه احساسات مان می باشد.

اما این رفتارهای غیرمنطقی قابل پیش بینی هستند…  یک طراح خوب ، میتونه یاد بگیره که مردم چطوری تصمیم هاشون رو میگیرند و به کمک دانسته هاش میتونه محصولی طراحی کنه تا برروی رفتار کاربر تاثیرگذار باشه.

آزمایش هایی در این باره :

# آزمایش اول :

افراد حاضرند تا اقدامی انجام دهند که ۷ دلار تخفیف برای یک جنس ۱۸ دلاری بگیرند… اما حاضر نیستند تا همان اقدام را برای ۷ دلار تخفیف در محصولی ۵۰۰ دلاری انجام دهند.

# آزمایش دوم :

در آزمایشی ، به افراد گفته شد که مبلغ محصول مشخصی ، X دلار است.سپس از افراد خواسته شد تا برای همان محصول ، خودشان قیمتی درنظر بگیرند. جالب است که قیمت گفته شده از سوی افراد ، بسیار تاثیر گرفته از قیمت اولیه هست. اگر قیمت اولیه بیشتر شود ، قیمت دوم ( بیان شده از سوی شرکت کنندگان ) بیشتر می شود.

# آزمایش سوم :

هنگامیکه Amazon’s French قیمت ارسال پستی را از ۲۰ سنت به رایگان تغییر داد ، فروشش بطور چشمگیری افزایش پیدا کرد.

# آزمایش چهارم :

کاربران پاسخی متفاوت خواهند داد ، اگر نحوه بیان سوالی ، تغییر کند.

# آزمایش پنجم :

اصلا کاربران صبور نیستند. حاصر هستند که کارت تخفیف (مثلا) ۱۰ دلاری را هم اکنون دریافت کنند ، تا اینکه مدت ۲ تا ۴ هفته صبر کنند تا تخفیف بزرگتری بهشون داده بشه

About احسان موسوی

احسان موسوی :: طراح تجربه کاربری

One thought on “افسانه ۲۹:#کاربران منطقی رفتار میکنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *